ديني ٣قسمت٤

فرهنگی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
سلام علی آل یس سلامی چو بوی خوش آشنایی به وبلاگ صبح امیدخوش آمديد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مفيد ترين مطلب را انتخاب كنيد.

ديني ٣قسمت٤
نویسنده : خدیجه
تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391

 

 
در جمله الف حدیث را تكمیل و ترجمه آیات زیر را بنویسید
 
 
الف : من مات ولم یعرف ................................................ ( 1 ) ص 63 
ب : اللّه ولی الذین آمنوا خداوند سرپرست مومنان است ( 5/ ) ص 131 یخرجهم من الظلمات الی النور 
ج : هوالذی ارسل رسوله ................................................ ( 75/ ) ص 118 بالهدی و دین الحق ................................................ لیظهره علی الدین كله كه بر همه دین ها چیره گرداند ولو كره المشركون .............................................. 
د : و بالوالدین احساناً ( 75/ ) ص 180 و 179 امّا یبلغن عندك الكبر اگر یكی از آنها نزد تو به پیری رسیدند 
الف : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة (5/0 نمره تکمیل حدیث) هرکس بمیرد و امام زمان خودش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است. (5/0 نمره ترجمه) ب : آن‌ها را از تاریکی‌ها به سوی نور خارج می‌کند (5/0 نمره) ج : او کسی است (خدایی است) که پیامبرش را با هدایت و دین بر حق فرستاد حتی اگر مشرکان نخواهند . (هر عبارت 25/0 نمره) د : به پدر و مادر خود نیکی کنید. . اگر یکی از آن‌ها یا هر دو . به آن‌ها حتی اُف نگوئید. « به جای جمله آخر ا بنویسد) بی احترامی و پرخاش نکنید.»
 
جملات زیر را تكمیل كنید
 
 
 
الف : تحدّی یعنی ............................ ( 25/ ) ص 39 
ب : .................. بالاترین و برترین مقام پیامبر خداست كه ابعاد آن بر افراد معمولی آشكار نیست . ( 25/ ) ص 57 
ج : به افرادی كه به معرفت عمیق در دین و احكام دینی رسیده اند ................................ گفته می شود . ( 25/ ) ص134 
د : سرچشمه اصلی عزّت .................................. و راه و روش اصلی كسب عزّت و كرامت ................................... می باشد . ( 5/ ) ص155 
ه : ................................ نصف دین خود را حفظ كرده است . ( 5/ ) ص 174
 
الف: مبارزه طلبی پیامبر و قرآن برای آوردن مطلبی مانند قرآن (‌ص 39 ) 
ب: ولایت معنوی (ص 57) پاراگراف آخر 
ج: فقیه (ص 134) 
د: خداست - بازگشت به سوی خدا و قبول فرمان‌های اوست. (یکی از موارد قسمت دوم کافی است) ( ص 155 ) 
هـ: جوانی که ازدواج می‌کند. (ص 174)
 
به سئوالات زیر پاسخ مختصر و كوتاه دهید
 
 
 
1- دو علت از علل آمدن پیامبران متعدد را نام ببرید . ( 5/ ) ص 26 و 25
 
1) از بین سه عامل ذکر شده به دو عامل اشاره کند: 1- پائین بودن سطح درک انسان‌‌های اولیه 2- از بین رفتن تعلیمات پیامبر قبل یا تحریف کلی آن تعلیمات 3- استمرار در دعوت و ترویج پیوسته‌ی آن ( هر مورد 25/0 نمره / جمعا 5/0 نمره)
2- ممنوعیت نوشتن احادیث رسول اكرم ( ص ) بعد از رحلت ایشان چه نتایجی به دنبال داشت ؟ ( ذكر 2 نتیجه )(5/) ص 86
 
صفحه 86- کسانی که به احادیث علاقه‌مند بودند فقط می‌توانستند آن‌ها را حفظ کنند و از این طریق به دیگران منتقل کنند. نگهداری حدیث به این شیوه اشکالات اساسی داشت از جمله: 
1- احتمال خطا افزایش یافته و در نتیجه کلمات جابه‌جا و برخی عبارات و یا حتی خود حدیث فراموش می‌شوند. 
2- شرایط مناسب برای جاعلان حدیث فراهم می‌آمد که براساس اغراض شخصی به جعل یا تحریف حدیث بپردازند یا از ذکر برخی احادیث خودداری کنند. 
3- نوشته نشدن احادیث سبب می‌شد که منبع و مدرکی که بتوان از طریق آن احادیث درست را از نادرست تشخیص داده در دست نباشد. 
4- مردم از یک منبع مهم هدایت بی‌بهره می‌ماندند و سلیقه شخصی را در احکام دینی دخالت می‌دادند. (اشاره به 2 مورد از موارد فوق ، هر یک 25/0 جمعاً 5/0)
3- دو مورد از قلمرو های مشترك مسئولیت پیامبر و امام را بگوئید . ( 5/ ) ص 62
 
از بین سه مسئولیت : مرجعیت علمی، تشکیل حکومت اسلامی ( ولایت ظاهری)، ولایت معنوی اشاره به دو مورد کافی است. (هر مورد 25/0 ، جمعاً 5/0 نمره)
4- مهر و عشق به امام زمان ( عج ) چه نتایجی به دنبال دارد ؟ ( 75/ ) ص ص 121
 
سه نتیجه به دنبال دارد: 
1- شخص عاشق برای جلب رضایت امام تلاش می‌کند. 
2- شخص عاشق امام را اسوه‌ی خود قرار می‌دهد و خصائل مطلوبی که در او می‌بیند را در خود به وجود می‌آورد. 
3- او را فعال و با نشاط می‌کند و امید به آینده‌ی زیبا را در او افزایش می‌دهد. (هر مورد 25/0 / جمعاً 75/0)
5- شرایط رهبر جامعه را نام ببرید . ( 1 ) ص 140
 
1- فقیه، عادل و با تقوا باشد. 2- زمان‌شناس باشد. 3- با تدبیر و با کفایت باشد. 4- شجاعت و قدرت روحی داشته باشد. (هر مورد 25/0 / جمعاً 1 نمره)
6- دو دسته تمایلات درونی انسان را نام ببرید و بگویید به كدام یك از این تمایلات باید اولویت داد ؟ ( 75/ ) ص152
 
6) تمایلات عالی ( 25/ )، تمایلات دانی( 25 / )- به تمایلات عالی یا خود عالی باید اولویت داد( 25 / ).
7- جوانانی كه تشكیل خانواده می دهند ، در مقایسه با جوانان مجرد به كدام فضایل اخلاقی دست می یابند ؟ ( ذكر سه مورد ) ( 75/ ) ص 167
 
از موضوعات اشاره شده در صفحه 167 اشاره به سه مورد شود. شامل: بهداشت روانی، زیستی، تعادل شخصیتی، مسئولیت‌پذیری، هدف‌داری و انگیزه‌ داشتن،‌استقلال در جوانان. (سه مورد، هر مورد 25/0 - جمعاً 75/0)
8-دو نقش مرد و نقش زن را در خانواده نام ببرید . ( 1 ) ص 182 تا 186
 
از بین نقش‌ها و وظایف مرد شامل: 1- تأمین هزینه‌ی زندگی خانواده 2- مدیریت و نگاهبانی از حریم خانواده 3- رابطه‌ی محبت‌آمیز با همسر 4- نقش پدری . 
نقش‌های زن شامل: 1- همسرداری 2- تدبیر در امور خانه 3- مادری . ( دو مورد از نقش مرد و دو مورد از نقش زن)هر مورد 25/0 – جمعاً 1 نمره)
 
به سئوالات زیر پاسخ كامل و مناسب دهید
 
1- چرا كشف راه درست زندگی جامع همه نیازهای انسان است ؟ ( 1 ) ص 7
 
جواب در صفحه 7: چرا که راه درست زندگی راهی است که بتواند والاترین هدف را نشان دهد، پشتیبان توانای شکست‌ناپذیر (خدا) را معرفی کند، از آینده تصویری روشن به دست دهد (معاد را معرفی کند)، رضایت و امید را به ارمغان آورد، ‌راه رشد و تعالی را نشان دهد، برنامه‌ی زندگی اجتماعی عادلانه و کرامت‌بخش را عرضه کند. بنابراین چون این نیازها با هم پیوند دارند، در یک نیاز جامع (یعنی راه صحیح زندگی)، به هم می‌رسند. (اشاره به هر یک از موارد فوق (4 مورد)- هر یک 25/0 جمع یک نمره)
2- چرا خداوند دین واحد را برای هدایت انسانها قرار داده است ؟ ( 1 ) ص 23
 
2) جواب در ص 23: به سبب وجود ویژگی‌های فطری که در میان انسان‌ها مشترک است، خداوند یک برنامه‌ی کلی در اختیار انسان‌ها قرارداده است تا آن‌ها را به هدف مشترکی که در خلقت‌شان وجود دارد، برساند.( توجه: مفهوم را برساند، کافی است. « جمع 1 نمره» )
3- معجزه پیامبر اكرم ( ص ) چیست و اگر این معجزه به زمان خودش اختصاص داشت ، چه مشكلی پیش می آمد ؟(1) ص 39
 
معجزه‌ی اصلی پیامبر اکرم،‌ قرآن کریم است( 5/ ). پیامبر اکرم (ص ) آخرین پیامبر و تعلیمات ایشان (قرآن) برای همه‌ی زمان‌ها و دوران‌های بعد از اوست. بنابراین قرآن که سند نبوت و حقانیت ایشان است،‌به گونه‌ای است که در همه‌ی زمان‌ها و دوران‌ها حاضر است و هم‌اکنون نیز مخالفان را به آوردن سوره‌ی مانند سوره‌های خود دعوت می‌کند . اگر معجزه‌ی پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب نبود،‌نمی‌توانست شاهدی حاضر بر نبوت ایشان باشد. (توجه: اگر مفهوم در یک سطر نوشته شود، کافی است. (قسمت دوم سوال 5/0 نمره- جمعاً 1 نمره)
4- اصل تقیّه چیست و چرا ائمه از آن بهره می بردند ؟ ( 1 ) ص 103
 
تعریف تقیه: مخفی نگه داشتن آن بخش از اقدامات و مبارزات شیعیان که دشمن به آن حساسیت دارد، به‌گونه‌ای که در عین ضربه‌زدن به دشمن کم‌تر ضربه بخورند.(75/0 نمره) علت این‌که امامان از تقیه بهره‌ می‌گرفتند به این دلیل بود که حاکمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نتوانند یاران صمیمی و قابل اعتماد آنان را که از بهترین شیعیان بودند، شناسایی کنند و به شهادت رسانند.(25/0 نمره) توجه: کافی است دانش‌آموز با جملات خود مفاهیم فوق را برساند. ( جمع یک نمره)
5- دورة غیبت امام عصر (عج ) به چه معنا است و رهبری ایشان چگونه صورت می پذیرد ؟ ( 75/ ) ص 112
 
پاسخ در ص 112: دوره‌ی غیبت به معنای عدم رهبری امام عصر (عج) نیست، بلکه رهبری حقیقی شیعیان هم اکنون نیز با ایشان است. اما این رهبری را انسان‌ها ی عادی حس نمی‌کنند ( 25/ ). رهبری ایشان همانند فایده رساندن خورشید از پشت ابر است ( 5/ ).
6- آیا كسی كه در زمان خود ، در نبرد حق علیه باطل ، حضور فعال نداشته ، می تواند در ركاب امام عصر ( عج ) باشد و او را یاری نماید ؟ ( 75/ ) ص 113
 
( 1 )
 
ص 113 : خیر، زیرا کسانی می‌توانند در رکاب امام زمان (عج) او را یاری نمایندن که قبل از ظهور تمرین کرده و با ایستادگی و مقاومت در مقابل شیاطین درون و برون ، خصائلی چون شجاعت، عزت نفس، بلند همتی و پاک‌دامنی را در خود پرورانده باشد و برای ایجاد عدالت در جامعه تلاش کرده باشد. (ضرورت ندارد تمام نکات را ذکر کنید.) به مجموعه‌ی توضیح دانش‌آموز نمره داده شود. (تشخیص با دبیر است.)
7- منظور از تقلید در احكام دینی چیست و این تقلید برای چه كسانی لازم است ؟ ( 1 ) ص 135
 
( 1 )
 
ص 135: مراجعه و پیروی از فقها (که با تفکر در آیات و روایات و با کمک گرفتن از موازین دقیق عقل، احکام را به دست می‌آورند و در اختیار مردم قرار می‌دهند) به عنوان کسانی که متخصص در دین هستند، تقلید نام دارد. کسانی که در احکام دین متخصص نیستند به این فقها (متخصصان ) مراجعه می‌کنند. (در صورتی که مطلب داخل پرانتز را بنویسد و تنها به متخصص دین اشاره کند، کافی است.)
8- تفاوت میان حكومت اسلامی و حكومتهای دموكراتیك چیست ؟ ( 1 ) ص142
 
8)ص 142:‌پاسخی با مضمون زیر: 
مبنای نظام اسلامی (حکومت اسلامی )‌حاکمیت اراده و قانون خداوند است (مبنای تشکیل حکومت و قانون در حکومت اسلامی، خداوند است) ولی در حکو مت‌های دموکراتیک مبنا خواست مردم است.
9- امام علی ( ع ) می فرمایند؛« مردم دنیا دو دسته اند : یك دسته به بازار جهان می آیند و خود را می فروشند و برده می سازند ،دسته ای دیگر نیز در این بازار خود را می خرند و آزاد می كنند . » مقصود از خریدن و فروختن خود در این بازار چیست ؟ ( 75/ ) ص152 تا 154
 
جواب از محتوای صفحات 152 تا 154 در مورد کرامت نفس: مقصود از فروختن خود؛ پیروی و تبعیت از مسائل نفسانی و هوی و هوس (یا تمایلات دانی و پست) می‌باشد که فرد را اسیر و برده‌ی دنیا و تمایلات پست می‌سازد و منظور از خریدن خود، آزاد شدن از قید تعلقات دنیوی و مسائل پست نفسانی است.
10- با توجه به زمینه های طبیعی تشكیل خانواده ، اهداف اصلی ازدواج كدامند ؟ ( 1 ) ص 164 تا 166
 
10)عناوین مندرج در صفحات 164 تا 166 شامل: 1- رفع نیازجنسی 2- رسیدن به آرامش روحی و روانی 3- داشتن فرزندان سالم و رشید از نظر جسمی و روحی 4- ایجاد فضای مناسب برای رشد اخلاقی و معنوی (هر مورد 25/0 - جمع 1 نمره)
 




:: موضوعات مرتبط: دین و زندگی 11 , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان صبح امید و آدرس tagbakhshiyan1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 1220
:: کل نظرات : 3317

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 70
:: باردید دیروز : 34
:: بازدید هفته : 70
:: بازدید ماه : 6403
:: بازدید سال : 26073
:: بازدید کلی : 327779

RSS

Powered By
loxblog.Com